Centre

for Policy
Studies

Pointmaker

BIAS AT THE BEEB?

A QUANTITATIVE STUDY OF SLANT IN BBC ONLINE REPORTING
OLIVER LATHAM

SUMMARY

This paper uses objective, quantitative
methods, based on the existing academic
literature on media bias, to look for evidence
of slant in the BBC’s online reporting.

These methods minimise the need for
subjective judgements of the content of the
BBC’s news output to be made. As such, they
are less susceptible to accusations of
partiality on the part of the author than many
previous studies.

The paper first examines 40 think-tanks
which the BBC cited online between 1 June
2010 and 31 May 2013 and compares the
number of citations to those of The Guardian
and The Daily Telegraph newspapers.

In a statistical sense, the BBC cites these
think-tanks “more similarly” to that of The
Guardian than that of The Daily Telegraph.

In particular, the number of articles on the
BBC website mentioning a given think-tank is
more highly correlated with its number of
mentions in The Guardian than its number of
mentions in The Daily Telegraph.

Regression analysis shows that coverage in
The Guardian is a much stronger predictor

of coverage by the BBC than is coverage in
The Daily Telegraph.

Once we control for coverage of a think-tank
in The Guardian, the number of hits a think-
tank received in The Daily Telegraph has no
statistically significant correlation with its
coverage by the BBC.

This paper then looks at the “health
warnings” given to think-tanks of different
ideological persuasions when they are
mentioned on the BBC website.

It finds that right-of-centre think-tanks are far
more likely to receive health warnings than
their left-of-centre counterparts (the former
received health warnings between 23% and
61% of the time while the latter received
them between 0% and 12% of the time).

It shows that a higher proportion of left-of-
centre think-tanks than right-of-centre think-
tanks are referred to as “independent”.

These statistics are consistent with previous
studies which have suggested that the BBC
has a left-of-centre slant in its reporting.



INTRODUCTION

The BBC is one of the most trusted institutions
in the UK: 44% of respondents say they trust
BBC journalists, which compares favourably to
broadsheet journalists (38%), Conservative
politicians (19%) and tabloid journalists (10%).'
This fact is even more remarkable given that
these numbers were collected at a time when
respect for the BBC might have been
undermined by the revelations about Jimmy
Savile and the resulting resignation of Director-
General George Entwistle.?

Despite this reputation, the BBC is still
frequently accused of displaying systematic
biases in its reporting. For example, studies
have assessed the content covered by the
BBC’s Panorama programme and accused it of
having, among other things, anti-business, anti-
market and anti-American leanings.’ As well as
general accusations of “institutional leftism”,
the BBC’s coverage of specific topics has
come under criticism. For example, Peter
Oborne accused the BBC, along with other
institutions, of abandoning objectivity in its
coverage of the merits of the UK joining the
Euro.” Similarly, Ed West presents a catalogue
of instances in which the BBC’s news coverage
seemed to ignore or undermine voices
opposed to mass immigration.”

P Kellner, The Problem of Trust, Yougov, 2012.

Although the BBC remains Britain’s most trusted
news provider, it should be noted that the
equivalent figures in 2003 were 81%, 65%, 20%
and 14% respectively.

® M McElwee and G Gaskarth, The Guardian of the
Airwaves?: Bias and the BBC, Policy Exchange,
2003.

P Oborne and F Weaver, Guilty Men, Centre for
Policy Studies, 2011.

E West, Groupthink: Can we trust the BBC on
immigration?, The New Culture Forum, 2013.

Some critics go even further and argue that
this slant extends to the entertainment output
of the BBC. For example, a report from the New
Culture Forum documents a number of cases
of left-of-centre bias in the commissioning of
entertainment programming.6

Given this extensive literature, the question is:
how has the BBC managed to brush off such
criticism and retain its reputation (at least with
the wider public) for unbiased reporting?

One possible explanation is that much of the
evidence presented in support of the bias
hypothesis has incorporated analysis of case-
studies.

One problem with the case-study approach is
that, when examining the content of news
reports, bias is inevitably in the eye of the
beholder. A report on benefit cuts that focuses
on the plight of poor families may appear fair
and balanced to one viewer, while a failure to
talk about the cuts in the light of the country’s
fiscal situation may be seen as biased by
another. Similarly, the BBC’s coverage of the
royal family may be been seen as balanced by
many, but anachronistic by others.

In order for evidence based on case studies to
be persuasive, it is essential that one trusts
both that the researcher is reporting the
individual cases truthfully and without
editorialising; and that they are not selectively
choosing examples that support his or her
hypothesis. Given that the public holds more
trust in the BBC than it does politicians, print
journalists and, one can only presume, think-
tank researchers, these two requirements are
unlikely to hold. Hence case study analysis of
the BBC risks achieving little more than
preaching to the converted.

® D Sewell, A Question of Attitude: The BBC and
bias beyond news, The New Culture Forum, 2012.



Quantitative methods provide a way of
mitigating some of these concerns. The
pioneers of this approach in the UK have been
Newswatch  (previously  Minotaur  Media
Tracking). They measured the level and
content of the Today programme’s coverage of
the European Union during specific time
periods and found that the BBC gave less
coverage to European Union (EU) issues than
the newspapers, and gave roughly twice as
much coverage to pro-EU voices as anti-EU
ones.” Similarly, a quantitative analysis of the
Today’s programme’s coverage of the 2004
party conference season found compelling
evidence of anti-Conservative bias.®

However, despite their quantitative nature,
even these studies still rely on subjective
judgments as to which periods to study and
deciding what constitutes, for example, a pro-
EU or anti-EU voice.

To bypass these concerns, this report looks for
evidence of bias using only quantitative
methods that minimise the need for value
judgements and which, for the most part, do
not even require a look at the content of the
BBC’s reporting. These two approaches are
based on the well-established US academic
economics literature on bias in media
reporting and focus on the BBC’s coverage of
British think-tanks on its news website as a way
of objectively measuring bias.’

Crucially, the assumptions behind these
methods can be stated upfront and be
assessed on their merits: as long as they trust

" K Gygnell and D Keighley, Blair's EU-turn A Case

Study in BBC Partiality, CPS, 2008.

® K Gygnell and D Keighley, BBC Bias? Two Short
Case Studies, CPS, 2008.

T Groseclose and J Milyo, “A Measure of Media
Bias”, The Quarterly Journal of Economics, Vol.
120, No. 4, 2005.

these assumptions, readers do not need to be
concerned that the results are driven by the
author's ideological biases. Furthermore,
because this approach is not as labour-
intensive as those used in existing studies, it
does not restrict its analysis to a potentially
unrepresentative and short time-period: every
article published on the BBC website since the
last general election has been included.

Using these new techniques, the evidence of
bias in the BBC's coverage lends further
support to the conclusions of previous studies.
As such, the results suggest that the BBC
should put more effort into ensuring
impartiality in its coverage.

This would of course be in the BBC’s own long-
term interest: the academic literature on media
bias suggests that once a news organization
loses its reputation for impartiality, its ability to
influence the public is reduced. Once this
reputation is lost, it will be difficult to regain.”

The BBC has recently shown a willingness to
respond to criticism of its reporting. It recently
published a review of its coverage of religion,
immigration and the European Union, which
highlighted a failure to give voice to a full
range of opinions in its coverage of these
issues." It is time for the BBC to show a similar
open-mindedness to the problems of bias
identified here.

See for example: C-F Chiang and B Knight,
“Media Bias and Influence: Evidence from
Newspaper Endorsements”, Review of Economic
Studies, Vol. 78, No. 3, 2011. This demonstrates
that only “surprising” endorsements by
newspapers affect voter behaviour.

" A BBC Trust Review of the Breadth of Opinion

Reflected in the BBC’s Output, BBC Trust, 2013.



USING THINK-TANK CITATIONS TO
MEASURE BIAS

This paper uses the BBC’s citation of think-
tanks as a way of uncovering the extent of bias
in the organization’s reporting.

This is inspired by the work of Tim Groseclose
and Jeffery Milyo, who constructed an
ideological ranking of US newspapers by
examining how often they covered each of a
set of think-tanks in their reporting. In order to
rank the think-tanks ideologically, they
examined how often they were cited by
members of Congress of different ideological
persuasions during congressional debates.

The logic behind this method is that think-
tanks which are cited more often in debates by
right-of-centre Congressmen are likely to
themselves be right-of-centre. Similarly, left-of-
centre think-tanks are those which are
predominantly  cited by left-of-centre
politicians. Having identified the ideology of a
set of think-tanks, they then measure the
ideology of US newspapers by examining
which think-tanks they give more coverage to.
Effectively they use think-tanks as a “bridge”
from politicians (whose ideology is known, or at
least easily measurable) to newspapers
(whose ideology is sometimes unclear).

In a similar way, think-tanks are used here as a
bridge between the BBC and two newspapers,
The Guardian and The Daily Telegraph, whose
broad ideologies are well known.

An algorithm was then used to count how
many articles each newspaper wrote that cited
the work of each of a number of think-tanks.
This allows us to construct a ranking of think-
tank ideology that is both interesting in itself
and broadly consistent with the existing
reputations of most, if not all, of the think-tanks
in our sample.

The BBC website was then searched to see
how often each of these think-tanks was
mentioned in BBC news articles. The
hypothesis is that, if the BBC does indeed
display a left-of-centre bias, then the BBC'’s
level of coverage of the think-tanks in our
sample will be closer to that of The Guardian
than that of The Daily Telegraph.

DATA ON THINK-TANK CITATIONS

One potential concern with this methodology
would be how to determine the initial choice of
think-tanks. Perhaps some would say that we
might deliberately choose left-of-centre think-
tanks that are frequently mentioned on the BBC;
and right-of-centre think-tanks that we know are
rarely covered. To counter this concern we
instead use a fixed inclusion rule: we began with
every think-tank mentioned on the Wikipedia
page “List of think-tanks in the United Kingdom”.
From this list we then excluded those that no
longer exist (Catalyst), those with names that
were the same as extremely commonly used
words (Involve, Reform and Progress) and those
which included special characters (Z/Yen,
million+) that were not supported by LexisNexis,
the database used in the press search.

This algorithm was then used to search the
archives of The Daily Telegraph and The
Guardian newspaper and count the number of
articles that featured the names of each think-
tank along with the words “think tank” or
“thinktank” between the 1 June 2010 and the 31
May 2013.° To get the final set of think-tanks,
those think-tanks obtaining fewer than 10 hits
in both The Guardian and The Daily Telegraph
during this time period were then deleted. The
result was a list of 40 think-tanks.

B The start date of 1 June 2010 was chosen to

avoid coverage of the last election distorting the
results. The end date of 31 May 2013 was chosen
as the end of the last month before we ran the
searches for the first time.



TABLE ONE: UK THINK-TANKS LISTED IN ORDER OF STATISTICALLY OBSERVED
POLITICAL LEANING

* Demos Left-leaning
* Compass

s Chatham House

* HRe-Define

* New Economics Foundation
* HesPublica

s Centre for European Reform

e Eklesia
* Royal Society of Arts
e Involve

s Nuffield Trust

* New Local Government Network

# FEuropean Council on Foreign Relations
* Local Government Information Unit

s Global Warming Policy Foundation

* Fabian Society

s Centre for European and Social Inclusion
* RAND

* Institute of Economic Affairs

* Legatum Institute

# Centre for Social Cohesion

= Social Market Foundation

*  Quilliam

* The Intergenerational Foundation

s CentreForum

*  Work Foundation

* Bow Group

* Royal United Services Institute

* International Institute for Strategic Studies
* Theos

* Politea

* Henry Jackson Society

* Adam Smith Institute

* NIESR

* |Institute for Fiscal Studies

s Centre for Policy Studies

* IPPR

s Centre For Social Justice

e CIVITAS

* Policy Exchange v

* Migration Watch Right-leaning



A key assumption behind this analysis is that,
all else being equal, news organizations are
more likely to cite think-tanks who share a
similar editorial line or ideological worldview."
One way of testing this assumption is to rank
the think-tanks in the sample by their relative
coverage in The Guardian and The Daily
Telegraph and then see if it corresponds with
a common sense feel of which think-tanks are
left-of-centre or right-of-centre.

The ranking on the previous page performs
this check by ranking the think-tanks by the
difference between the proportion of Daily
Telegraph articles in which they were
mentioned and the proportion of Guardian
articles. High values correspond to think-tanks
that were relatively more cited in The Guardian
and low values correspond to those that were
relatively more cited in The Daily Telegraph.

For the most part, the resulting ranking is
consistent with intuition: Policy Exchange and
MigrationWatch are identified as the most
right-of-centre think-tanks in the sample and
the Adam Smith Institute, Centre for Policy
Studies and Bow Group are all represented
towards the right-of-centre end of the
spectrum. Similarly, Demos, Compass and the
New Economics Foundation would be
recognised as being in the “correct” part of the
spectrum and a number of relatively apolitical
bodies like the King's Fund and the Joseph
Rowntree Foundation are found in the centre
of the rankings.

" Note that it is the relative coverage which is

important for our measure of ideology: just
knowing that a think-tank is often covered by The
Daily Telegraph is not sufficient to conclude that it
is right-of-centre because it may display other
characteristics that make its output newsworthy
(e.g. it has a reputation for high-quality research
or regularly hosts speeches by leading politicians)
in which case it would also receive a lot of
coverage in left-of-centre newspapers.

The main outliers are the identification of the
relatively left-of-centre IPPR, and the more
apolitical NIESR and the IFS, at the right-hand-
side of the spectrum” While such
idiosyncrasies are not ideal, the ranking above
is remarkably consistent with conventional
wisdom considering it required no value
judgements other than the uncontroversial
assumption that The Daily Telegraph is more
right-of-centre than The Guardian.

With this data in hand, searches for the same
set of think-tanks were made on the BBC
website over the same time period. Searches
were also restricted to text articles in the news
section of the BBC website. Because the BBC'’s
search function was less reliable than that of
the LexisNexis newspaper archive, we then
manually went through each of the articles to
check whether they actually referred to the
think-tank of interest.”

Finally, some additional data on the think-tanks
was collected. In particular, control variables
were constructed which recorded whether or
not each think-tank was focussed on a single
issue or policy area (this was the case for 20
think-tanks in our sample) and whether it
focussed on foreign affairs or not (this was the
case for five think-tanks in the sample).

It is not unusual for these approaches to throw
up one or two anomalous results while still
delivering a useful ranking. For example,
Groseclose and Milyo’s work on bias in
newspaper reporting, identifies The Wall Street
Journal as one of the most liberal outlets in the
US based on its think-tank citations.

Because we went through the articles on the
BBC website manually there was no need to use
the word “think-tank” as an additional search
term.



THINK-TANK CITATIONS: RESULTS

Correlations

Armed with data on the think-tank citations of
The Guardian, The Daily Telegraph and the
BBC, the simplest approach is to examine
whether the BBC’s citations are systematically
more highly correlated with those of The
Guardian or The Daily Telegraph.

Table Two below reports the coefficient of
correlation between the number of articles
printed in the BBC and the number printed in
The Daily Telegraph and The Guardian
newspapers. This measure of correlation will
always lie between one and minus one with
large positive values indicating a strong positive
correlation (i.e. a think-tank getting more hits in
the newspaper is associated with that think-tank
getting more hits on the BBC website) while a
value close to minus one indicates a negative
correlation (a think-tank getting more hits in the
newspaper is associated with fewer hits on the
BBC). Values close to zero indicate that there is
little correlation one-way or the other.

As can be seen in Table Two, there is a
positive correlation between BBC citations and
both The Guardian and The Daily Telegraph
citations. However, the correlation is
systematically stronger with The Guardian than
it is with The Daily Telegraph: the effect is
present, albeit to varying degrees, when the
sample is sliced up in various ways.

Regression analysis

Another approach is to use regression analysis
to examine how well think-tank citations in The
Daily Telegraph or Guardian predict think-tank
citations on the BBC website. If it is found that
citations in The Guardian have more predictive
power than citations in The Daily Telegraph,
then this would again be suggestive of a left-
of-centre slant in the BBC’s coverage.

The number of hits each think-tank received
on the BBC website were compared using
regression analysis with the number of hits
received in The Guardian and The Daily
Telegraph respectively. The results from this
analysis are in columns (1) and (2) of Table
Three.

In both cases, the number of hits in each
newspaper is a statistically significant
predictor of the BBC's coverage. However, the
coefficient on The Guardian hits is twice the
size of that on The Daily Telegraph hits. Taking
these coefficients at face value implies that, if
a think-tank received ten additional hits in The
Guardian during the time window, it would
receive around seven additional hits on the
BBC website. In contrast, ten additional hits in
The Daily Telegraph are associated with just
three additional hits on the BBC website.

Furthermore, the R-squared values for the
regressions suggest that Guardian hits are a
better predictor of BBC hits than are Telegraph
hits: a model which includes Guardian hits and
a constant can explain 28% of the variation in
BBC hits as compared to just 16% when we
include Telegraph hits and a constant.

Instead of controlling for the number of hits in
each newspaper separately, the third column in
Table Three controls for both Guardian hits and
Telegraph hits simultaneously. The coefficient
on Guardian hits is almost unchanged at 0.68
and remains statistically significant. However,
the coefficient on Telegraph hits changes
dramatically becoming negative, trivial in size
and statistically insignificant at any reasonable
level. The results suggest that, once we
condition on the number of hits a given think-
tank received in The Guardian, the number of
hits it received in The Daily Telegraph has no
relationship with the amount of coverage it will
receive on the BBC website.



TABLE TWO

Correlation Between BBC and Guardian/Telegraph Coverage
Guardian Telegraph
Full Sample 0.53 0.41
(N=40)
Single lssue 0.44 0.16
{N=20)
Multi lssue 0.64 0.61
(N=20)
Mo Foreign Policy, 0.56 0.50)
(N=35)

TABLE THREE

Regression Results
(1) (2] (3)
Dependent Variable BBC Hits BBC Hits 3BC Hits
Guardian Hits 0.6628"== - 0.6771%
(0.2354) - {0.3856)
Telegraph Hits - 0.2955%* -0.0107
(0.1201}) (0.1646)
Constant 15.9178%** 217878%** 15.9417***
(47232)  (4.6485)  (4.7395)
R-squared 0.28 0.18 0.28
N 40 40 40
i) Heteroskedasticity rohust standard errors in parantheses
i) Specification (1) controls for Guarcian hits individually.
iii) Specification (2) controls for Telegraph hits individually
iv) Specification (3) controls “or both newspapers simultaneously

TABLE FOUR
Regression Results With Additional Control Variables
(1) (2] (3)
Dependent Varizble BBEC Hits BEC Hits BBC Hits
Guardian Hits 0.6606%** - 0.5618*
{0.2159) - {0.3105)
Telegraph Hits - 0.3275%* 0.0740
{0.1225) {0.1410)
Single lssue -1.74m 49138 -1.8459
(7.4948) {3.0654) (7.5750)
Foreign Affairs 37.8376* 4512088** 39.1707*
(19.7175)  (21.7771)  {20.3145)
Constant 12.11726%%  175017%%* 11 BIg5**
{5.3557) {5.5922) {5.3092)
R-squared 0.41 0.29 0.42
N 40 40 40

i) Heteroskedasticity robust standard errors in parontheses

ii) Specification (1) contrals for Guarcian hits individuzlly.

iii) Specification (2) controls for Telegraph hits individually

iv) Specification (3) controls for both newspapers simultaneously

XXX

statistically significant at the 1% level.
statistically significant at the 5% level.
statistically significant at the 10% level.

*¥

*



Robustness checks

One might be worried that there is some other
characteristic of think-tanks that is driving the
results. For example, it could be that both The
Guardian and the BBC share a greater interest
in foreign policy issues and it is this that is
driving the results. Table Four examines the
robustness of the results by controlling for
whether a think-tank focuses on a single issue
rather than a broad array of issues and
whether it focuses on foreign affairs rather
than domestic matters.

As can be seen, the results are essentially
unchanged: when we control for the hits in
each newspaper separately the coefficient on
Guardian hits has twice the magnitude of that
on Telegraph hits. When we control for hits in
both newspapers simultaneously, Telegraph
hits ceases to have any statistically significant
effect and the magnitude of the coefficient
becomes trivially small.

Another concern might be that the results above
are an artefact of the different media sources

TABLE FIVE

giving more or less coverage to think-tanks in
general rather than any one in particular.

To mitigate these concerns, the analysis was
repeated replacing the hits for each think-tank
in each media source with the think-tank’s
percentage share of the total number of think-
tank hits in that news source. The results from
this analysis are presented in Table Five.

Again the results are essentially unchanged:
once we condition on the share of hits a think-
tank received in The Guardian, the number of
hits a think-tank received in The Daily
Telegraph has no statistically significant effect
on the share of hits it received from the BBC.
Furthermore, the think-tank’s share of
Guardian hits have much more predictive
power than the share of Telegraph hits: the R-
squared value when we include the share of
hits in The Guardian and a constant, is 0.28
compared to just 0.16 when we control for the
share of Telegraph hits and a constant.

Regression Results Using Proportional Hits

(1) (2) (3) (4) ()

Dependent Variable

(6)

BBC Hits (%) BBC Hits (%) BBC Hits (%) BBC Hits (%) BBC Hits (%) BBC Hits (%)

Guardian Hits (%) 0.5654*** - 0.5776* 0.5635*** 0.4792*
{0.2042) - {0.3289) {0.1875) - {0.2648)
Telegraph Hits (%) 0.3389%* -0.0123 0.3756%* 0.0849
{0.1378) {0.1888) {0.1405) (0.1617)
Single Issue - - - -0.1361 -0.3842 -0.1443
- - {0.5860) {0.6307) {0.5923)
Foreign Affairs - - 2.9584* 3.5278** 3.0626%
- - - {1.5416) (1.7027) {1.5883)
Constant 1.2445%*%*  1.7035%%*  1.2464%%*  (0.9470**  1.3683***  (0.9256**
{0.3692) {0.3635) {0.3706) {0.4187) {0.4372) {0.4151)
R-squared 0.28 0.16 0.28 0.41 0.34 0.42
N 40 40 40 40 40 40

i} Heteroskedasticity robust standard errors in parentheses

ii) Specifications (4), (5) and (6) include Single Issue and Foreign Affairs as additional controls
iii) Specification (1) and (4) control for Guardian hits individually

iv) Specification (2) and (5) control for Telegraph hits individually

v) Specification (3) and (&) control for both newspapers simultaneously




THINK-TANK “HEALTH WARNINGS”

Another aspect of the BBC’s coverage is how it
introduces a think-tank when outlining its
reports or the views of one of its
representatives. In order to the
viewer/reader, news organizations will often
caveat a think-tank’s views with a “health
warning” that makes clear the institutions

inform

existing ideological viewpoint or any vested
interest it might have in the matter being
discussed.

While such a policy makes sense in principle, it
is interesting to see whether it is applied
consistently by the BBC: in other words, does
the BBC caveat the views of right-of-centre
think-tanks more than it does its left-of-centre
counterparts?

Because this section of the report requires a
more in-depth reading of articles published by
the BBC, the sample of think-tanks was
restricted to those well known for operating
across a broad range of policy areas, and
relies on an intuitive ranking of their ideology.

CHART ONE

To do this, a number of think-tanks which
would be broadly recognised as left-of-centre
were chosen: the Social Market Foundation
(SMF), Demos, the New Economics Foundation
(NEF) and the Institute for Public Policy
Research (IPPR)). CentreForum, the main think-
tank of the Liberal Democrats, was included as
were a selection of right-of-centre think-tanks:
the Centre for Social Justice (CSJ), the Institute
for Economic Affairs (IEA), the Centre for Policy
Studies (CPS), Policy Exchange and the Adam
Smith Institute (ASI).

BBC articles mentioning these think-tanks were
analysed to examine whether the think-tank
name was prefixed or suffixed with any
additional information.

To identify “health warnings” we looked at
whether this information attributed the think-
tank with:

e an existing position on the issue in question
(e.g. “arguably the most vocal think-tank
opposed to”, “which favours a free market

approach to...”);

Mentions with 'health warnings' as a percentage of
mentions on BBC website

B v (1] ~
o o o o

w
o

Percentage (%)

10

= N
o =) o



e an ideological position (e.g. free market,
left-of-centre, right-of-centre); or,

e an affiliation with a member of a political
party.”

Chart One above shows the proportion of
citations receiving health warnings for the ten
think-tanks in the subsample:

It is immediately apparent that the left-of-
centre think-tanks in the sample are far less
likely to have their views caveated than their
right-of-centre counterparts. Indeed, the left-
of-centre Social Market Foundation is the only
think-tank in our sub-sample to receive no
health-warnings in any of its coverage.

In contrast, right-of-centre think-tanks receive
health warnings between 23% and 61% of the
time. Even this lower level is almost twice the
IPPR’s rate of 12%, which is the highest value
for any of the left-of-centre think-tanks in our
sub-sample.

One might be concerned that this result is
being exaggerated by the fact that two of the
right-of-centre think-tanks in the sample (the
CPS and CSJ) were founded by prominent
Conservative politicians (respectively Margaret
Thatcher and lain Duncan Smith) and this
could be skewing the results.

Once the references to their founders are
ignored, the proportion of health warnings falls
to 14% for the CSJ and 35% for the CPS. These
are still both above the IPPR’'s 12% of health
warnings. The underlying result is thus robust
to stripping out information about think-tank
founders.

" When doing this we typically required that the

party membership be stated explicitly, but made
exception if the person in question was
extremely well known.

While the whole of the above analysis has not
been repeated for The Daily Telegraph and
The Guardian, a quick look at their use of
health warnings for two of the think-tanks in
the sample is consistent with the idea that
reporters are more likely to give health
warnings to sources whose views they
disagree with:

e the left-of-centre think-tank  Demos
received a health warning from The
Guardian 4% of the time and from The Daily
Telegraph 20% of the time.

e the CPS received a health warning 71% of
the time from The Guardian and 22% of the
time from The Daily Telegraph.”®

The flip-side of looking at health warnings is to
examine how often each think-tank’s views are
reinforced with adjectives that make the think-
tank’s analysis seem impartial and hence more
reliable. In practice, the only positive adjective
used by the BBC when referring to any of
these ten think-tanks is the word
“independent”. The proportion of citations for
which this word is used is shown in Chart Two.

Three of the four left-of-centre think-tanks in
our subsample were referred to as
independent at least once by the BBC. In
contrast, only one right-of-centre think-tank
(the CSJ) received the same treatment.
However, it should also be noted that
references to the CSJ's independence were
often accompanied by references to lain
Duncan Smith’s role as founder of the CSJ.

'®  Note that some of the health-warnings the CPS

received from The Daily Telegraph may not have
been intended as such (e.g. “The Iron Lady’s
favourite think-tank...”).

1"



IMPLICATIONS

One obvious retort to these results is: who cares?
Do we really believe that whether or not a think-
tank’s report is caveated by the BBC makes the
slightest difference to people’s political views?

The answer to this is two-fold. First, the manner in
which sources are introduced does matter. The
BBC is the main source of information for a large
number of British people. If it systematically
undermines the statements of right-of-centre
voices while reinforcing those of left-of-centre
voices then this is likely to have an effect on
public outlook.

Second, even if the health warnings given to
think-tanks are not of huge practical importance
in themselves, two possible explanations for how
these results come about both have negative
implications for other aspects of the BBC's
reporting.

One potential explanation is that the selective
citations/health warnings are intentional: in this
case, the BBC is deliberately slanting its
coverage by undermining the views of think-

tanks whose views it, or its employees, finds
disagreeable. This would suggest that other
areas of coverage could be subject to similar
biases with negative implications for the reliability
of the BBC'’s reporting.

A second explanation is that the asymmetric use
of health warnings is unintentional: in this case,
BBC journalists genuinely believe left-of-centre
think-tanks to be more reliable and less
ideological than their right-of-centre counterparts
and feel that they should pass on this information
to viewers. Unfortunately, this too has
implications for other aspects of the BBC's
coverage because it suggests that they are
unable to recognise their own biases and so
cannot be relied upon to provide accurate
reporting to viewers, listeners or readers.

These results, particularly when viewed in
conjunction with the existing evidence, suggest
that the BBC needs to seriously examine whether
it is meeting the high standards of impartiality it
sets itself.

CHART TWO
Percentage of mentions on BBC website when labelled
'independent’
25
20
g
o 15
¥
o 10
(-9
5
0
& & & R N N
& & & & & e ¢ & & @
Q (\&‘Q, d’"
(’0 Q&C‘

12



WHAT MIGHT BE BEHIND BBC BIAS?
The most common explanation given for the
perceived biases in the BBC’s coverage is that
the BBC suffers from “group think™ its
employees are a culturally homogenous group
that thinks in a certain way and this is reflected
in its output.

This explanation is supported by a number of
the corporation's former and
employees. For example, former newsreader
Peter Sissons argues the organization has a
left-of-centre
thinking and results in a, perhaps unintentional,
left-of-centre bias.® This diagnosis is echoed
by Andrew Marr, who dismissed accusations of
party political bias, but admitted that there was
an “innate liberal bias” at the BBC.?°

current

mindset which informs its

Similarly, the writer Anthony Jay, describes his
experience as a BBC producer as one in which
“We so rarely encountered any coherent

' P Sissons, “Left-wing bias? It's written through

the BBC’s very DNA”, The Daily Mail, 2011.

20 “Dpes the BBC Have a Bias Problem?”, BBC

News, 2007.
CHART THREE

opposing arguments that we took our group-
» 21

think as the views of all right-thinking people”.
One piece of empirical evidence which
supports the idea that the BBC’s staff are both
remarkably homogenous and unrepresentative
of the general population is its purchase of
national newspapers as analysed by The
Commentator website. These are presented in
Chart Three below.

Although one would not expect the purchases
to be exactly representative of the general
population, the overrepresentation of The
Guardian and The Independent newspapers is
striking and suggestive of a certain prevailing
culture at the BBC.

4 A Jay, Confessions of a Reformed BBC Producer,

Centre for Policy Studies, 2007.

Per newspaper share of total newspaper sales to BBC
(April 2011- March 2012) and market share nationally

35

30

% Share

o

(V,]

& & fo‘\ &

\;a}b <8 \eﬁ} é‘b

‘9 4\9' bg,Q
&

H BBC Share

25
20
15
| l l i
0
& g @@\\ & ,_,o“

H National Share

iLJJI

& * o
2 o
v & &

0*
&
D\ ® Q@-Q

Source: Freedom of Information request
by The Commentator news site.

13



CONCLUSIONS

This quantitative analysis of think-tank citations
and the use of “health warnings” is consistent
with existing evidence that the BBC exhibits a
left-of-centre slant in its online reporting
(further analysis of this issue could extend
these techniques to examine television and
radio coverage).

Although the effects measured may seem
trivial at first glance (who, apart from the think-
tanks themselves, really cares if the IPPR is
more likely to be referred to as “independent”
than the Centre for Policy Studies?), they could
be indicative of a wider problem in areas of
reporting where slant is harder to measure.

And this is surely an issue which the BBC
should take seriously. A good starting point
would be for the BBC to follow up its recent
study on the breadth of its coverage of
different views on Europe, immigration and
religion with another that examines the issue of
breadth of coverage more generally and also
looks at whether the BBC is sufficiently
impartial in its introduction and comment on
these different viewpoints. Should impartiality
just mean having opposing views represented?
Or should it also take account of how these
views are introduced?

With this in mind the BBC should take steps to
implement the recommendations of the BBC
Trust report. In addition, the BBC should follow
up its previous study with a more wide-ranging
investigation that looks at both the level of
coverage given to voices from across the
political spectrum, and also the manner in
which these voices are presented. The BBC
should ask itself two questions: is it prepared
to admit the possibility of the existence of an
institutionally left-of-centre bias? If so, how will
the new Director of News, James Harding,
respond to the challenge this implies?

14



Centre

for Policy
Studies

THE CENTRE FOR POLICY STUDIES

The Centre for Policy Studies is one of Britain’s best-known and most respected think-
tanks. Independent from all political parties and pressure groups, it consistently
advocates a distinctive case for smaller, less intrusive government, lower taxes and
greater freedom and responsibility for individuals, families, business and the voluntary
sector.

Through our Associate Membership scheme, we welcome supporters who take an interest
in our work. Associate Membership is available for £100 a year. Becoming an Associate will
entitle you to all CPS publications produced in a 12-month period; invitations to lectures
and conferences; advance notice by e-mail of our publications, briefing papers and
invitations to special events. Please contact Jenny Nicholson at jenny@cps.org.uk.

The aim of the Centre for Policy Studies is to develop and promote policies that provide
freedom and encouragement for individuals to pursue the aspirations they have for
themselves and their families, within the security and obligations of a stable and law-
abiding nation. The views expressed in our publications are, however, the sole responsibility
of the authors. Contributions are chosen for their value in informing public debate and
should not be taken as representing a corporate view of the CPS or of its Directors. The
CPS values its independence and does not carry on activities with the intention of affecting
public support for any registered political party or for candidates at election, or to influence
voters in a referendum.



Centre

for Policy
Studies

THE AUTHOR

Dr. Oliver Latham holds a PhD in Economics from the University of Cambridge where he was
also a teaching fellow in Public Economics. His doctoral thesis The Political Economy of
Mass Media and Intelligence used econometric techniques to detect bias in information
transmission, with an application to British newspaper reporting. He graduated with first
class honours in Economics and Econometrics from the University of Bristol and also holds
an MPhil in Economics with distinction from the University of Cambridge. He has been
awarded a Junior fellowship of the Royal Economic Society and a Munro Studentship at
Queens’ College Cambridge.

He has previously co-authored a pamphlet with Lord Flight, The Case against CGT (Centre
for Policy Studies, 2012).

© Centre for Policy Studies, August 2013

ISBN: 978-1-906996-78-9

57 TUFTON STREET, LONDON SWI1P 3QL TEL:+44(0) 20 7222 4488 FAX:+44(0) 20 7222 4388 WWW.CPS.ORG.UK



